شروع ورزش بعد از عمل لیپوماتیک از چه زمانی خواهد بود؟

ورزش بعد از عمل لیپوماتیک
جراحی زیبایی اندام

ورزش بعد از عمل لیپوماتیک برای کاهش تورم، سفت شدن پوست، ترمیم زودتر بدن و همچنین حفظ وزن و تناسب اندام بسیار ضروری است. با این حال ورزش و انجام حرکات بدنی باید کاملا کنترل شده و بر اساس نظر و مشورت جراح شما انجام شود.

در دو روز نخست پس از جراحی باید کاملا استراحت کنید. تنها چند دقیقه راه رفتن برای شما کافی خواهد بود. سپس در دو هفته نخست به پیاده روی آرام بپردازید. برخی حرکات ورزشی سبک و نرمش‌ها را نیز می‌توانید تا پایان ماه اول انجام دهید. در ماه دوم به آرامی حرکات ورزشی بیشتری را شروع کنید و تا پایان ماه دوم به ۵۰% میزان نرمال، انجام دهید.

باید دقت داشته باشید که در دو ماه نخست، ورزش بعد از عمل لیپوماتیک باید به آرامی انجام شود. هیچ فشاری به بدن وارد نکنید و ضربان قلب خود را بیش از اندازه افزایش ندهید. اگر بعد از انجام هر حرکت ورزشی احساس درد، سرگیجه یا ناراحتی داشتید، حتما با جراح خود مشورت کنید. در این مقاله یک برنامه عمومی ورزش بعد از عمل لیپوماتیک آمده است.

شیوه درست ورزش بعد از عمل لیپوماتیک

اهمیت ورزش بعد از عمل لیپوماتیک

نخست اینکه در روند بهبودی شما بسیار موثر است. دوم اینکه به حفظ روحیه شما و تحمل عبور از دوران نقاهت کمک بسیار می‌کند؛ و سوم، توجه به ورزش پس از دوران بهبودی برای ثابت نگه داشتن وزن بسیار مهم است.

اینکه ورزش به روند بهبودی شما کمک می‌کند به این معنی نیست که چند روز بعد از عمل لیپوماتیک می‌توانید مانند دوران پیش از جراحی به راحتی ورزش کنید. حتی انجام ورزش‌های سبک نیز تا ۲ روز بعد از عمل تخلیه چربی ممنوع است. در دو روز اول تنها باید چند دقیقه آرام راه بروید. چرا که استراحت مطلق ممنوع است.

در واقع توجه به ورزش و تمرینات بدنی باید با دقت و حساسیت بسیار انجام شود. از طرفی نباید به بدن خود فشار وارد کنید و از سوی دیگر، سکون و بی‌تحرکی نیز خطرناک است. اگر گردش خون شما به اندازه کافی بالا نرود، روند خون‌رسانی و بهبودی شما کند می‌شود. همچنین با ورزش نکردن احتمال لخته شدن خون و خطر آمبولی افزایش پیدا می‌کند.

اما تمرینات ورزشی و حرکت‌های فیزیکی باید بر اساس یک برنامه مشخص پیش برود. فشار بر بدن و انجام حرکت‌های کششی یا استقامتی باید دیرتر شروع شودو میزان ورزش کردن نیز باید روند افزایشی داشته باشد و از دقایق بسیار کم و تعداد حرکت‌های پایین شروع شود.

اشتباه رایج در انجام ورزش بعد از لیپوماتیک

بسته به میزان سلامتی و روند بهبودی بدن شما، ممکن است جراح به شما اجازه دهد تا در دو هفته اول بعد از عمل لیپوماتیک، ورزش‌های سبک و تمرینات فیزیکی آرام و آهسته داشته باشید. حتی می‌توانید یک برنامه تمرینی اختصاصی از جراح خود بگیرید. با این حال انتظار نداشته باشید که در دو هفته نخست، اجازه داشته باشید روی تردمیل بدوید یا روی دوچرخه پدال بزنید!

حتی یک تمرین ورزشی سنگین اما کوتاه نیز می‌تواند برای شما خطرناک باشد. اگر تپش قلب و جریان خون شما از یک میزان متعادلی بیشتر شود، احتمال خونریزی و یا مشکل در جای بخیه‌ها محتمل است. به همین دلیل در دو هفته نخست بعد از عمل لیپوماتیک، ورزش و فعالیت بدنی شدید، کاملا ممنوع است.

برخی فکر می‌کنند که مثلا اگر لیپوماتیک شکم و پهلو داشته‌اند، انجام ورزش‌های پایین تنه و تمرینات مروبط به پا مشکلی ندارد. یا اگر در ران و پای خود تخلیه چربی انجام داده‌اند، می‌توانند ورزش‌های بالا تنه و مثلا پرس سینه داشته باشند.

این تفکر کاملا اشتباه است!

شیوه درست ورزش بعد از عمل لیپوماتیک در ماه اول

باید از تمام بدن خود به یک میزان مراقبت کنید و به هیچ وجه اجازه ندهید فشار خون و تپش قلب شما از یک حد مشخصی بالاتر برود. پاسخ بدن شما به هر حرکت ورزشی، بهترین راهنما برای شما است. اگر پس از انجام یک تمرین فیزیکی دچار سر درد، سرگیجه، حالت تهوع، درد بدن، ورم و یا افزایش کبودی در محل عمل لیپوماتیک شدید، باید فورا دست نگهدارید.

برای ورزش بعد از عمل لیپوماتیک، حرکات آرام و سبک را تا پایان ماه اول ادامه دهید. در این مدت نباید به خود فشار بیاورید یا حرکت‌ها را زیاد و طولانی انجام دهید. گاهی ممکن است تورم موجود در شکم یا دست و پا، خود مانعی برای انجام بسیاری از حرکات بدنی باشد. در این مدت، پیاده‌روی بهترین ورزش برای شما خواهد بود.

تا زمانی که جای بخیه شما ترمیم نشده باشد، انجام هر گونه حرکت ورزشی شدید و سریع، جهش، بالا و پایین پریدن، رقصیدن، زومبا، دوچرخه، اسکی فضایی و حرکات استقامتی ممنوع است. بعد از هفته دوم، روند بهبودی شما سرعت پیدا می‌کند و جای بخیه‌ها جوش می‌خورد. در این زمان کم کم می‌توانید حرکات ساده‌تر را شروع کنید.

ورزش‌های لیپوماتیک پس از شروع ماه دوم

از ماه دوم می‌توانید کم کم ورزش‌های هوازی و استقامتی یا حرکت‌های کششی را به برنامه خود اضافه کنید. پس از هفته پنجم معمولا بهبودی نسبی پیدا می‌کنید و فرایند ترمیم پوست و بافت‌های بدن شما انجام شده است. در ماه دوم می‌توانید به تدریج دامنه حرکتی خود را افزایش دهید؛ برای مثال اگر لیپوماتیک شکم و پهلو انجام داده‌اید، ورزش‌هایی مربوط به میانه بدن را انجام دهید.

یک شروع خوب برای  ورزش بعد از عمل لیپوماتیک

به عنوان یک قاعده کلی، بدون در نظر گرفتن محل عمل لیپوماتیک که شکم است یا پا و بازو، ۴۸ ساعت اول بعد از جراحی را باید استراحت کنید. پس از آن، تا دو هفته باید هر حرکت ورزشی را آرام و با حوصله انجام دهید. پیاده روی آرام در محیط خانه یا اطراف خانه بهترین شروع در هفته اول است. پس از چند روز می‌توانید راه رفتن آرام روی تردمیل را هم شروع کنید. در پایان هفته دوم ممکن است بتوانید به آرامی روی دوچرخه ثابت، پدال بزنید؛ بدون اینکه ضربان قلب‌تان افزایش زیادی پیدا کند.

در دو هفته اول هرگونه فعالیت روزانه سنگین و یا بلند کردن اجسام بیش از ۲ یا ۳ کیلو نیز نباید انجام شود. رژیم غذایی مناسب در این دوران به حفظ انرژی بدنی و بهبودی زودتر شما کمک می‌کند. ورزش و نرمش سبک، در این دو هفته به حفظ روحیه شما بسیار کمک خواهد کرد. همچنین کاهش تورم و خروج مایعات از محل لیپوماتیک نیز با ورزش سرعت پیدا می‌کند. پس از دو هفته برای معاینه و احتمالا در صورت نیاز کشیدن بخیه‌ها، باید به جراح خود مراجعه کنید.

برای مطالعه بیشتر مقاله آیا لیپوماتیک و تزریق چربی به صورت همزمان ممکن است؟ را پیشنهاد میکنیم.

برنامه اجرایی تمرینات عمومی و حرکات فیزیکی

  • اگر کبودی در بدن شما ماندگار شده است و کاهش پیدا نمی‌کند، قبل از انجام ورزش با جراح خود مشورت کنید.
  • اگر تورم دارید، ورزش نکنید.
  • اگر بخش‌هایی از بدن هنوز ترمیم نشده و یا بیش از حد درد دارد، ورزش نکنید.

برنامه ورزشی برای ماه نخست بعد از لیپوماتیک بر اساس توانایی بدنی نسبی، می‌تواند به این شکل دنبال شود:

هفته اول: هر روز دست کم از سه بار پیاده‌روی ۵ دقیقه‌ای لذت ببرید.

هفته دوم: هر روز حداقل سه بار پیاده‌روی ۱۰ دقیقه‌ای داشته باشید.

هفته سوم: هر روز دست کم سه پیاده‌روی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه‌ای انجام دهید.

هفته چهارم: روزانه چهار بار پیاده‌روی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه‌ای داشته باشید.

پس از پایان ماه اول، با جراح خود مشورت کنید تا ببینید آیا می‌توانید سطح فعالیت‌های ورزشی خود را افزایش دهید یا خیر. از هفته پنجم بسته به میزان بهبودی شما، امکان افزایش تمرینات و شروع حرکات ورزشی بیشتر فراهم خواهد بود.

تمرینات و برنامه ورزشی بعد از عمل لیپوماتیک

تاثیر ورزش بعد از عمل لیپوماتیک بر روی نتایج آن

برای حفظ نتایج عمل تخلیه چربی، تغییر در سبک زندگی و ورزش مستمر بسیار ضروری است.

همچنین دقت داشته باشید که عمل لیپوماتیک تنها چربی‌های سطحی زیر پوست را خارج می‌کند. چربی احشایی که دور اندام‌های داخلی بدن شما را گرفته است بسیار خطرناک هستند. از آنجایی که فعالیت بدنی شما در ماه نخست بعد از عمل لیپوماتیک کاهش پیدا می‌کند، باید بسیار مراقب باشید.

به محض اینکه توانایی بدنی خود را بازیافتید، باید شروع به تمرینات ورزشی مداوم کنید. در غیر این صورت، به سرعت وزن شما افزایش پیدا می‌کند و نتایج عمل لیپوماتیک از دست می‌رود. در این میان رژیم غذایی و تغذیه سالم نیز نقش کلیدی دارد.

چند روز بعد از عمل لیپوماتیک تورم بخش‌هایی که تخلیه چربی شده‌اند بیشتر می‌شود. این موضوع کاملا طبیعی است و به مرور با کمک پیاده روی رفع خواهد شد. در این مدت، دامنه فعالیت‌های شما نیز محدود خواهد بود. اما پس از کاهش تورم در پایان ماه نخست، تمرینات شما بهتر خواهد شد.

هفته پنجم و ششم بعد از جراحی، می‌توانید به ۲۵% از سطح تمرینات ورزشی نرمال خود برگردید. تا پایان ماه دوم، میزان ورزش بعد از عمل لیپوماتیک را به ۵۰% افزایش دهید. البته این کار را به آهستگی و هفته به هفته انجام دهید.

اگر تا پیش از انجام عمل لیپوماتیک هیچ ورزش منظم و مستمری نداشتید؛ میزان ورزش روزانه و شیوه انجام آن را با کمک جراح خود مشخص نمایید. شک نداشته باشید که اگر در سبک زندگی خود تغییر ایجاد نکنید، رژیم غذایی و دریافت کالری روزانه را کنترل نکنید و ورزش نکنید، بعد از ۶ ماه تا یک سال به همان وضعیت پیش از عمل تخلیه چربی برمی‌گردید.

نیازی نیست که حتما به شکل حرفه‌ای ورزش کنید؛ اما انجام تمریناتی مانند دوچرخه‌سواری، ایروبیک و رقص‌هایی مثل زومبا و البته دویدن، به حفظ وزن و تناسب اندام شما بسیار کمک خواهد کرد. در این میان تمرینات کششی و استقامتی زیادی نیز وجود دارد که به سفت و محکم شدن پوست بدن شما کمک می‌کند. ممکن است پس از عمل لیپوماتیک، نیازی به عمل لیفت نداشته باشید اما شل شدگی و افتادگی مختصر پوست را تجربه کنید. ورزش کردن بهترین راه برای رفع این مشکل است.

برخی از تمرینات استقامتی و استاندارد ورزشی که برای شما سودمند خواهد بود در ادامه آمده است. این حرکات را به مرور بیشتر کنید:

کرانچ با توپ

به جای انجام حرکات کششی معمولی مانند دراز نشست، پشت خود را روی توپ ورزشی قرار دهید و زانوهای خود را به حالت ۹۰ درجه درآورید. سپس به آرامی بدن خود را بالا بیاورید و کمر خود را پایین ببرید. این حرکت را ۳ تا ۵ مرتبه و هر سری، ۸ تا ۱۲ بار انجام دهید.

کرانچ با توپ بعد از عمل لیپوماتیک

کرانچ / کرانچ دوچرخه

این تمرین بسیار پرکاربرد است و احتمالا با آن آشنا هستید. این حرکت ورزشی برای تقویت مقاومت و تقویت میانه بدن شما بسیار مفید است. سه دسته اصلی از ماهیچه‌های شکم با حرکت کرانچ و کرانچ دوچرخه تقویت خواهد شد. اثرات مثبت این حرکت بسیار چشمگیر است.

برای انجام کرانچ دوچرخه، صاف و به پشت روی زمین دراز بکشید. دستان خود را به پشت سر قلاب کنید و کمی سرتان را از زمین بالا بیاورید. پاها مانند حرکت پدال دوچرخه حرکت کند و آرنج مخالف به سمت زانوی جمع شده حرکت کند. در این حالت بالا تنه شما همراه با آرنج به سمت مخالف خم خواهد شد. سعی کنید آرنج را به زانوی خود بزنید؛ مثلا آرنج راست را به زانوی چپ که روی سینه شما خم شده است بزنید و برعکس. این حرکت را سه تا ۵ نوبت به مدت ۸ تا ۱۲ بار انجام دهید.

پلانک یا تخته

این حرکت بسیار پایه‌ای است و از ورزشکاران آماتور تا حرفه‌ای آن را انجام می‌دهند. ساعد خود را ۹۰ درجه خم کنید و رو به شکم دراز بکشید. سپس سعید کنید بدنتان از زمین فاصله بگیرد و وزن بدن شما روی ساعد دو دست و نوک پاهای شما باشد. شبیه به حرکت شنای سوئدی است. زانوها خم نشود و پاها و بالاتنه در یک خط راست قرار بگیرد. ساعد دو دست را به هم نزدیک کنید. سعی کنید برای شروع، ۱۰ تا ۲۰ ثانیه در این حالت بمانید.

به مرور میزان باقی ماندن در این حالت را افزایش دهید. به محض تکان خوردن باسن، یا بدن، باید حرکت را متوقف کنید؛ کمی استراحت نمایید و دوباره شروع کنید. ۳ تا ۵ بار این کار را تکرار کنید. پس از مدتی باید بتوانید مدت زمان بیشتری را در حالت تخته باقی بمانید.

پلانک رفتن بعد از عمل لیپوماتیک

فراموش نکنید که برای حفظ تناسب اندام، رهایی از چربی احشایی و تقویت پوست، ورزش کردن و تغذیه مناسب را رعایت کنید. با این کار نتایج عمل لیپوماتیک خود را از بین نمی‌برید و فرایند پیر شدن و چروک پوست را نیز کند خواهید کرد.

جمع بندی

ورزش کردن بعد از عمل جراحی لیپوماتیک، برای بعضی از افراد ممکن است کمی سخت باشد؛ اما در ماندگاری نتایج بدست آمده از جراحی بسیار موثر است و نقش کلیدی در حفظ نتیجه عمل لیپوماتیک خواهد داشت.

شروع ورزش بعد از لیپوماتیک با توجه به محل جراحی، سن بیمار و شرایط زندگی بیمار متفاوت است. بنابراین، برای شروع ورزش، حتما با پزشک خود مشورت کنید و راهنمایی بگیرید. لیپوماتیک یک روش مفید برای حذف چربی‌های انباشته شده در نقاط مختلف بدن می‌باشد؛ اما لازم به ذکر است این جراحی، یک روش دائمی، برای کاهش وزن نیست؛ بلکه باید توجه داشت در صورت نداشتن رژیم غذایی مناسب و همچنین، نداشتن تحرک لازم، چربی ها در مدت زمان کوتاهی قابل برگشت خواهند بود.

از آنجایی که می‌توانید پس از عمل جراحی از ورزش سبک شروع کنید، پیاده روی، بهترین ورزش هوازی بعد از جراحی لیپوماتیک می‌باشد. پیاده روی از همان روزهای ابتدایی بعد از عمل جراحی در مسافتی کوتاه باید انجام شود؛ زیرا همانطور که گفته شد، استراحت مطلق و عدم تحرک ممنوع است به جهت افزایش خطر آمبولی، ممنوع است. به همین دلیل، پیاده‌روی در روند خون رسانی بهتر، بسیار اثر بخش خواهد بود.

در انجام فعالیت‌های ورزشی، نباید به بدن خود فشار آورید؛ زیرا باعث خونریزی و تپش قلب شما می‌شود. عدم تحرک و ورزش نکردن، احتمال لخته شدن خون را افزایش می‌دهد؛ بهتر است تمرینات خود را کم کم شروع نمایید و به مرور به قدرت آن اضافه کنید. برای آشنایی با تمریناتی که می‌توانید انجام دهید و میزان فشار و قدرت مورد نیاز ورزش مورد نظر، با جراح خود مشورت کنید. تمرینات استقامتی باید از هفته دوم به بعد به آرامی و به تدریج افزایش داده شود؛ زیرا که ورزش‌های استقامتی، باعث جمع شدن پوست و از افتادگی و شلی پوست جلوگیری می‌‌نماید. از تمرینات استقامتی که بعد از بهبود نسبی، برای شما سودمند خواهد بود می‌توان از کرانچ با توپ، کرانچ دوچرخه، پلانک یا تخته نام برد.

از مهمترین مزایای ورزش بعد از عمل لیپوماتیک، می‌توان به سرعت بخشیدن به روند بهبود بیمار اشاره کرد. ورزش یکی از بهترین روش‌ها برای کانتور و متناسب کردن اندام است. یکی دیگر از مزایای ورزش تقویت روحیه بیمار پس از جراحی است. بعد از گذشت شش هفته، بیشتر بیمارانی که جراحی لیپوماتیک انجام داده‌اند، می‌توانند تمرینات سنگین را تحمل کنند. برای جلوگیری از تجمع چربی مجدد در محل جراحی به طور مداوم باید ورزش کنید. از بهترین ورزش‌ها شنا، دویدن، ایروبیک، دوچرخه سواری، هستند.

سوالات متداول ورزش بعد از عمل لیپوماتیک

در هفته اول بعد از جراحی چه میزان تحرک و فعالیت ورزشی مناسب است؟
چه مدت بعد از جراحی لیپوماتیک می‌توان ورزش را شروع کرد؟
آیا پیاده روی تورم بدن را بعد از جراحی بیشتر خواهد کرد؟
اگر بعد از جراحی لیپوماتیک ورزش نکنید چه اتفاقی خواهد افتاد؟
عوارض انجام دادن ورزش سنگین بعد از لیپوماتیک چیست؟
بعد از جراحی لیپوماتیک چه مدت زمانی لازم است تا به ورزش حرفه ای خود بازگردید؟
آیا ورزش می‌تواند باعث عوارض بعد از عمل لیپوماتیک شود؟
راهکارهای مفید در کنار ورزش، برای حفظ نتایج لیپوماتیک کدامند؟
در هفته اول بعد از جراحی چه میزان تحرک و فعالیت ورزشی مناسب است؟

بدون در نظر گرفتن محل جراحی لیپوماتیک، ۴۸ ساعت اول بعد از جراحی باید استراحت کنید و بعد از آن به طور روزانه از سه بار پیاده روی ۵ دقیقه‌ای در روز لذت ببرید.

چه مدت بعد از جراحی لیپوماتیک می‌توان ورزش را شروع کرد؟

اکثر پزشکان توصیه می‌کنند که حدود ۲ تا ۳ هفته بعد از جراحی لیپوماتیک ورزش را به صورت ملایم شروع کنید و با توجه به شرایط و میزان بهبودی خود، به تدریج افزایش دهید و در صورت احساس ناراحتی، سرگیجه، حالت تهوع، درد بدن، ورم و یا افزایش کبودی در محل جراحی، فورا دست نگه دارید.

آیا پیاده روی تورم بدن را بعد از جراحی بیشتر خواهد کرد؟

پیاده روی بعد از جراحی به طور کلی، به دلیل خون رسانی بهتر، به روند بهبودی شما کمک می‌کند؛ اما می‌تواند در اوایل باعث تورم شود. اما دلیلی برای نگرانی وجود ندارد؛ زیرا کم کم از بین خواهد رفت.

اگر بعد از جراحی لیپوماتیک ورزش نکنید چه اتفاقی خواهد افتاد؟

بعد از مدتی کوتاه ، امکان بازگشت چربی‌ها بسیار زیاد خواهد بود. بعد از ۶ ماه تا یک سال به همان وضعیت قبل از لیپوماتیک برمی‌گردید

عوارض انجام دادن ورزش سنگین بعد از لیپوماتیک چیست؟

خونریزی، بالا رفتن فشار خون، افزایش کبودی و ورم پوستی مهمترین عوارض شروع زود هنگام ورزش، بعد از جراحی می‌باشد.

بعد از جراحی لیپوماتیک چه مدت زمانی لازم است تا به ورزش حرفه ای خود بازگردید؟

بعد از گذشت دو ماه از جراحی لیپوماتیک می‌توان به روال عادی زندگی طبیعی و ورزش حرفه ای خود برگشت.

آیا ورزش می‌تواند باعث عوارض بعد از عمل لیپوماتیک شود؟

اگر ورزش را طبق نظر پزشک و با ورزش‌های سبک و متناسب شروع کرده باشید، خیر؛ عوارض نامطلوبی برای شما نخواهد داشت. اما هر زمانی که احساس درد کردید، باید در اسرع وقت به پزشک خود اطلاع دهید.

راهکارهای مفید در کنار ورزش، برای حفظ نتایج لیپوماتیک کدامند؟

نوشیدن آب تا جایی که امکان دارد؛ زیرا به حفظ رطوبت بدن کمک می‌کند، باعث سوخت کالری بیشتری می‌شود و از اضافه وزن جلوگیری می‌کند. همچنین، داشتن یک رژیم غذایی سالم و کم کالری هم در حفظ نتایج لیپوماتیک، بسیار کارآمد خواهد بود.

برای آگاهی بیشتر ، با مشاوران ما در مطب دکتر آرش نجف بیگی تماس بگیرید. ما مشتاقانه شما را راهنمایی خواهیم کرد. همچنین می‌توانید یک جلسه مشاوره رایگان با دکتر نجف بیگی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست