لیپوماتیک ساق و مچ پا؛ کاندید مناسب، مراحل، عوارض، هزینه

لیپوماتیک ساق و مچ پا
جراحی زیبایی اندام

زانو، ساق پا و مچ پا از اعضای اصلی اندام و از نظر زیبایی برای ما مهم هستند. باسن و ران‌ ها را اغلب می ‌توان با پوشیدن لباس استتار کرد، اما فقط شلوار می ‌تواند ساق پا و مچ پا را پنهان کند. پا های جذاب با باریک شدن تدریجی از ران های قوی تا مچ پا های ظریف مشخص می شوند. شکل اصلی این قسمت از ساق پا توسط ماهیچه ها و استخوان تعیین می شود و تغییر آن ناحیه بسیار دشوار است، مگر با استفاده از روشی به نام لیپوماتیک ساق و مچ پا.

در این روش پیکر تراشی به عنوان یکی از جدیدترین تکنیک‌ های لیپوساکشن ساق پا و مچ پا، از حذف چربی ‌های ناخواسته از بدن پیروی می‌ کند. در طی این عمل زیبایی یک برش کوچک در پوست ایجاد می شود که به اندازه کافی بزرگ باشد تا یک لوله توخالی کوچک به نام کانولا را در خود جای دهد. کانولا چربی را از نواحی انتخابی بدن می مکد تا کانتور مورد نظر را ایجاد کند.

در این  مطلب سعی کردیم تا صفر تا صد جراحی لیپوماتیک در مچ پا و ساق پا را برایتان جمع آوری کنیم، از روند جراحی گرفته تا هزینه های مربوط به آن. پس اگر شما هم به این عمل زیبایی علاقه دارید و به دنبال اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، پیشنهاد می کنیم این مطلب را مطالعه کنید.

تجمع چربی در ساق و مچ پا و راه حل آن

تجمع چربی در هر قسمت از بدن نه تنها دردسر ساز است بلکه روی تناسب اندام فرد نیز تاثیر می گذارد. اما تمام قسمت های بدن به یک شکل از چاقی و تجمع چربی تاثیر نمی پذیرند. برای مثال زانو، ساق پا، مچ پا و گردن در مقایسه با سایر نقاط بدن تا حدودی منحصر به فرد هستند، زیرا استتار آن ها دشوار تر است. به ویژه ساق پا و مچ پا که کمتر به وزن بدن وابسته هستند و در برابر رژیم غذایی و ورزش مقاومت بیشتری دارند؛ بنابراین تکنیک های نرمال لاغری مثل رعایت رژیم های سفت و سخت غذایی و ورزش های سنگین برای لاغری این قسمت های بدن جوابگو نیستند.

تجمع چربی در ساق پا و مچ پا معمولا از اوایل نوجوانی شروع می شود. رسوبات چربی در اطراف زانو و مچ پا اغلب باعث می‌ شود که بیماران بسیار چاق تر و سنگین‌ تر از آنچه هستند به نظر برسند و یک ناهنجاری زیبایی ناامیدکننده و احساسی در فرد ایجاد می ‌کنند. برای مثال معمولاً زانویی که در آن چربی تجمع و رسوب پیدا کند، ظاهری ضخیم و بی شکل به خود می گیرد. از طرفی چربی اضافی قدامی ران ممکن است بر روی تاندون چهارسر ران و کشکک قرار گرفته و کانتور و تعریف کشکک را مختل کند. چربی اضافی در زیر و قسمت میانی کشکک زانو ممکن است تعریف طبیعی بین عضله گاستروکنمیوس و زانو را از بین ببرد. این پدیده ها در کنار هم ممکن است ظاهری جعبه مانند و تو پر به زانو بدهد که مستقیماً روی زیبایی اندام فرد تاثیر معکوس دارد.

در ناحیه مچ پا، چربی اضافی ممکن است زاویه سر میانی عضله گاستروکنمیوس را در عضله کف پا پوشانده و مالئول میانی را پنهان کند و در نتیجه ظاهری به هم چسبیده پیدا کند. پیامد های زیبایی شناختی این مشکلات و نواقص غیر معمول معمولاً برای فرد آسیب دیده بسیار مهم تر از آن چیزی است که پیش بینی می شود.

از همین رو بسیاری از افرادی که از چاقی و چربی اضافی یا حتی افتادگی و شلی پوست در نواحی مچ پا و ساق پا هایشان رنج می برند، دیگر به سراغ روش های لاغری معمول مثل ورزش و تحرک و رعایت رژیم های لاغری نمی روند زیرا می دانند که این روش ها آنچنان هم روی لاغری نواحی ساق پا و مچ پای بدن تاثیر نمی گذارند. در عوض سعی می کنند بنا به خواسته خود و یا تشخیص پزشک و جراح، به یکی از روش های جراحی برای لاغری و تناسب اندام روی بیاورند. این نوع جراحی ها طیف وسیعی دارند، از لیپوساکشن ساق و مچ پا سنتی گرفته تا روش های جدید تر و سریع تری مثل لیپوماتیک ساق و مچ پا.

بهبود اصلی که در لیپوماتیک زانو اتفاق می افتد، از بین بردن چربی ساق پا و مچ پا است و باعث می شود تا ساق پا لاغرتر و خوش حالت تر به نظر برسد. لیپو همچنین یک راه عالی برای مقابله با مشکل عدم تقارن در اندام است و اطمینان حاصل می کند که ساق پا و مچ پا در دو طرف بدن به یک اندازه و یک شکل به نظر می رسند.

با بهبود زیبایی ساق پا با استفاده از عمل لیپوماتیک، این امر می تواند اعتماد به نفس و عزت نفس فرد را بهبود بخشد. اگر از ظاهر ساق پا و مچ پا آنقدر ناراضی هستید که شما را از پوشیدن برخی از اقلام لباس مانند شلوارک، دامن یا لباس شنا باز می دارد، لیپوماتیک مچ پا و ساق پا اعتماد به نفس شما را برای لباس پوشیدن به شکل دلخواهتان باز می گرداند و این موضوع به نوبه خود سلامت روان شما را هم بهبود می بخشد.

نکته قابل توجه دیگر درک این نکته مهم است که لیپوساکشن درمانی برای سلولیت پا نیست. با این حال، درمان هایی وجود دارد که می تواند در کنار لیپوماتیک ساق پا برای کمک به این مشکل خاص انجام شود. بنابراین هرکسی که ل این عمل زیبایی ساق پا را انتخاب می کند باید بداند که نتایج جراحی توسط عضله موجود در ساق محدود می شود و این جراحی فقط روی رسوبات چربی کار می کند، نه عضله. حال که این عمل زیبایی در ایران نیز طرفداران بی شماری پیدا کرده، بهتر است کمی بیشتذ در مورد این روش درمانی بدانیم.

لیپوماتیک ساق و مچ پا؛ راه حل رفع تجمع چربی در ساق و مچ پا

برای مطالعه بیشتر مقاله بررسی علت ناهمواری پوست بعد از لیپوماتیک و روش های جلوگیری از آن را پیشنهاد میکنیم.

لیپوماتیک ساق و مچ پا

لیپوساکشن روشی است که برای از بین بردن آسان رسوبات چربی در زیر پوست پا ها استفاده می شود که نتایج بسیار خوبی دارد. در واقع می توان گفت لیپوساکشن یکی از قاطع ترین پیشرفت های قرن بیستم در درمان جراحی رسوبات چربی در بدن (لیپودیستروفی) بوده است. تا زمان کشف، این رسوبات چربی تنها با برداشتن مستقیم یعنی جراحی های بسیار سنگین قابل درمان بودند، که باعث ایجاد عوارض جانبی و خطرات زیادی می ‌شد و در اکثر موارد هم نتایج ضعیفی برای بیماران به همراه داشت.

اما لیپوماتیک ساق و مچ پا به عنوان روشی اخیراً توسعه یافته برای لیپوساکشن، بسیار کاربر پسند است و عملاً نیازی به نگهداری و توجه بیش از اندازه از سوی بیمار ندارد و برای او بدون خطر جدی است.

سیستم لیپوماتیک برای تسهیل فرآیند پزشکی طراحی شده است و تلاش جراح را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و امکان دقت بیشتر در مناطق صعب العبور یا دارای فیبروز زیاد (مانند لیپوساکشن در مردان) را فراهم می کند.

این سیستم مانند یک موتور عمل می کند که توسط هوای فشرده فعال شده و به کانول یک حرکت سه گانه می دهد؛ شامل حرکات زیگ زاگی، چرخشی و لرزشی. در نتیجه این سه حرکت، یک مسیری ایجاد می شود که باعث تجزیه چدهربی های زیر پوست  و همزمان چربی را بیرون می کشد. این تکنیک منجر به بهبودی سریع‌ تر بیمار می ‌شود زیرا ادم و اکیموز ثانویه پس از درمان در آن کمتر است. علاوه بر این، ارتعاش سنتز کلاژن را در طول لیپوساکشن سطحی تحریک می کند و سازگاری مجدد پوست را تسهیل می کند، پس می توان گفت لیپوماتیک با تولید کلاژن در نهایت به کاهش و رفع شلی و افتادگی پوست در نواحی تحت عمل نیز کمک می کند. از سوی دیگر، فرکانس ارتعاش اعمال شده توسط دستگاه لیپوماتیک ۱۰ هرتز است که باعث آزاد شدن اندورفین در ۲۰ تا ۳۰ دقیقه می شود و اثر بی حسی را طولانی تر می کند، بنابراین بیمار در طول روند جراحی راحت تر و آسوده تر است.

نکته قابل توجه دیگر این است که هنگامی که این سلول های چربی در طول لیپوماتیک ساق و مچ پا برداشته می شوند، دیگر رشد نمی کنند، به این معنی که ساق پا و مچ پا ها شکل جدید خود را برای مدت طولانی حفظ می کنند، به عبارت دیگر تا زمانی که وزن مناسبی داشته باشید و با تغذیه نامناسب آن چربی های از دست رفته را دوباره به بدن خود برنگردانید!

پس از انجام لیپوماتیک ساق پا و مچ پا، باید تمام توصیه ‌ها و مراقبت‌ های پس از جراحی پیشنهاد شده توسط جراح را دنبال کنید تا مانعی در روند بهبودی ایجاد نشود، از جمله خودداری از ورزش و پوشیدن لباس فشرده و گن بعد عمل در صورت لزوم. اگر تمام این دستورالعمل ها را دنبال کنید، می توانید انتظار بهبودی کامل از لیپوماتیک ساق پا و لیپوماتیک مچ پا را تا چند هفته پس از جراحی داشته باشید.

مراحل انجام لیپوماتیک ساق و مچ پا

  1. اولین مرحله و مهم ترین مرحله از مراحل روند لیپوماتیک ساق و مچ پا، روز معاینه و ملاقات اولی است که با پزشک و جراح خود دارید. چرا که در این روز مهم با وی مشورت می کنید و در مورد روش درمانی یا زیبایی که در نظر دارید و قرار است روی شما انجام شود به نتیجه خواهید رسید.
  2. قبل از عمل لیپوماتیک شما نیاز به دادن آزمایشات و تست هایی در مورد سلامت عمومی بدن خود دارید که باید در این مرحله انجام شده باشد و پزشک نیز آن ها را بررسی کرده باشد تا شما را از خطرات احتمالی جراحی دور نگه دارد.
  3. در روز عمل، به شما آرامبخش می‌ زنند و یا مورد بی حسی موضعی قرار می گیرید.
  4. سپس پزشک یا جراح یک سری برش ‌های ریز را قبل از قرار دادن یک لوله ظریف به نام کانولا در ناحیه درمان ایجاد می‌ کند.
  5. پس از آن کانولا به اطراف حرکت می کند تا سلول های چربی را تجزیه کند.
  6. در این مرحله و پس از تجزیه چربی های اضافی، سلول های چربی ناخواسته با استفاده از خلاء مکیده می شوند و ناحیه درمان قبل از بخیه و بانداژ از مایع و خون اضافی تخلیه می شود. شما می توانید در همان روزی که جراحی لیپوماتیک ساق پا و مچ پا انجام می شود، مطب را با یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود ترک کنید و نیازی به بستری شدن ندارید.

چه درمان هایی را می توان با لیپوماتیک ساق و مچ پا ترکیب کرد؟

این نوع جراحی زیبایی ساق پا و مچ پا را می توان با سایر روش های درمانی از جمله لیپوساکشن در سایر قسمت های بدن ترکیب کرد. بیمارانی که تحت عمل لیپوماتیک ساق و مچ پا قرار می‌گیرند، اغلب ترکیب این روش درمانی را با لیپوساکشن زانو و ران نیز انتخاب می ‌کنند تا نتیجه نهایی این عمل زیبایی را بهبود ببخشند و در مجموع پاهایی باریک‌تر و زیبا‌تر ایجاد کنند.

از سوی دیگر هنگامی که چربی از طریق دستگاه لیپوماتیک از ساق پا و مچ پا برداشته شد، می توان از آن در درمانی به نام انتقال چربی یا پیوند چربی نیز استفاده کرد. در این درمان جراحی، چربی از یک ناحیه از بدن برداشته شده و از طریق تزریق به قسمت دیگری از بدن وارد می شود. انتقال چربی اغلب توسط جراحان برای دادن حجم بیشتر به قسمت هایی از بدن مانند لب ها و گونه ها استفاده می شود. همچنین درمان دیگری که ممکن است بخواهید در صورت برنامه ریزی برای انجام لیپوماتیک ساق پا در نظر بگیرید درمان سلولاز است، که یک لیزر درمانی پیچیده برای درمان سلولیت طراحی شده است.

بسیاری از بیماران تصمیم می‌گیرند در زمان انجام لیپوماتیک پا، لیفت باسن برزیلی را انجام دهند تا در نهایت منحنی ‌های جذابی داشته باشند. لیفت باسن برزیلی از سلول ‌های چربی جمع‌آوری‌شده از لیپوماتیک برای لیفت کردن، سفت‌کردن و تقویت بدن شما استفاده می ‌کند تا با باسنی گرد و ظاهری فوق‌العاده خوش فرم به نظر برسید.

روش دیگری که ممکن است همراه با لیپوماتیک ساق پا و مچ پا انجام دهید، سفت کردن پوست با درمان پلاسما جت است. این نوع درمان از ترکیبی از فناوری شکل موج فرکانس رادیویی (RF) همراه با گاز هلیوم برای سفت کردن پوست و از بین بردن هرگونه شلی و افتادگی برای داشتن ظاهری سفت، شاداب و جوان استفاده می کند.

کاندیدای مناسب لیپوماتیک ساق و مچ پا

جراحان با تجربه معمولاً برای لیپوماتیک ساق و مچ پا افراد در صورت داشتن معیار های زیر مناسب می دانند:

  • از نظر جسمی و روانی مناسب و سالم هستند
  • وزن مناسبی دارند و چاق نیستند
  • از ظاهر ساق های چاق یا مچ پاهای چاق اذیت می شوند
  • از لیپیدم دردناک رنج می برند
  • چربی ساق پا و مچ پا دارند که با رژیم غذایی و ورزش به تنهایی رفع نمی شود
  • خاصیت ارتجاعی پوستی مناسبی داشته باشد
  • از آنچه می توان از طریق لیپوماتیک ساق پا و مچ پا به دست آورد، انتظارات واقع بینانه داشته باشند

مراقبت های قبل از عمل لیپوماتیک ساق و مچ پا

برای آماده شدن برای روز جراحی لیپوماتیک ساق و مچ پا، باید چند مرحله ساده را دنبال کنید:

  • دارو های خود را در روز عمل با خود بیاورید
  • مراقب و راننده ای داشته باشید که بتواند شما را به عمل برساند و به خانه برگرداند، زیرا شما نمی توانید بعد از عمل رانندگی کنید.
  • برای داشتن یک مراقب و همراه برنامه ریزی کنید که یکی دو شب اول بعد از جراحی را با شما بگذراند
  • تمام دستورالعمل هایی را که برای خوردن و آشامیدن قبل از عمل به شما داده شده است، اجرا کنید
  • برای جلوگیری از خطرات خونریزی، مصرف هر گونه دارو یا ویتامین را طبق دستور پزشک قطع کنید
  • برای انجام عمل خود لباس های گشاد بپوشید تا تعویض راحت تر و آسان تر انجام شود
مراقبت های قبل از عمل لیپوماتیک ساق و مچ پا

دوران نقاهت و مراقبت های بعد از عمل لیپوماتیک ساق و مچ پا

دوران بهبودی لیپوماتیک ساق و مچ پا می تواند بیشتر از سایر قسمت های بدن طول بکشد. بیماران می توانند فعالیت های معمول خود را از سر بگیرند اما ممکن است قبل از از سرگیری ورزش هایی مانند دویدن یا سایر فعالیت های سنگین به زمان نیاز داشته باشند.

میزان درد و کبودی در هفته بعد از جراحی لیپوماتیک متوسط ​​است و به بیماران داروهای مسکن داده می شود. کبودی و تورم به مدت ۳ تا ۶ ماه باقی می ماند. تورم عاملی است که باعث می ‌شود بیمار نتواند نتایج خود را برای مدت طولانی ‌تری ببیند و غیرعادی نیست که تورم بیش از ۳ ماه طول بکشد. بهد از فروکش کردن تورم نتایج عمل به بهترین شکل ظاهر شود و این به این دلیل است که مچ پاها پایین ترین قسمت بدن هستند و به طور طبیعی به راحتی متورم می شوند. همچنین به دلیل افزایش تعداد عروق خونی در زانو، مچ پا و ساق پا تورم در این نواحی به راحتی فروکش نمی کند. معمولاً پزشکان برای بهبود گردش خون و جلوگیری از تجمع خون و مایعات در اندام‌ها، به بیماران توصیه می‌کنند در اسرع وقت حرکت کنند و پیاده‌روی‌های سبک انجام دهند. همچنین پس از انجام عمل، باند های فشاری مثل جوراب های کشی و گنی برای کمک به کنترل تورم به شما داده می شود.

عوارض جانبی و ریسک لیپوماتیک ساق و مچ پا

مثل هر عمل زیبایی دیگری، جراحی لیپوماتیک ساق و مچ پا نیز عوارض جانبی و ریسک هایی دارد که هر چند کم اما باید قبل از تصمیم به انجام آن حتماً در نظر گرفته شود. برخی از این عوارض جانبی به شرح زیر است:

  • کبودی و تورم، که ممکن است تا ۶ ماه طول بکشد
  • بی حسی، که باید طی ۶ تا ۸ هفته از بین برود
  • باقی ماندن جای زخم و برش ها
  • التهاب ناحیه تحت درمان یا وریدهای زیرین
  • مچ پا متورم
  • نتایج ناهموار و نامتقارن
  • خونریزی زیر پوست (هماتوم)
  • بی حسی مداوم که می تواند ماه ها ادامه یابد
  • تغییر رنگ پوست در ناحیه تحت درمان
  • تجمع مایع در ریه ها (ادم ریوی)
  • لخته خون در ریه ها (آمبولی ریه)
  • آسیب به اندام های داخلی در طول عمل
  • خون ریزی بیش از حد
  • عفونت
  • یک واکنش آلرژیک به ماده بیهوشی یا بی حسی

برای مطالعه بیشتر مقاله آیا لیپوماتیک و تزریق چربی به صورت همزمان ممکن است؟ را پیشنهاد میکنیم.

هزینه لیپوماتیک ساق و مچ پا

در حال حاضر، سوال اکثر بیماران این است که هزینه این روش چقدر است. توجه کنید که قیمت لیپوماتیک ساق و مچ پا متغیر است و با توجه به عوامل مختلف دچار تغییر می شود. برخی از این عوامل که روی قیمت گذاری این عمل زیبایی نقش دارند شامل موارد زیر است:

  • آزمایش های قبل از عمل
  • هزینه تسهیلات
  • تمام هزینه های بیهوشی و دارو در درمانگاه برای عمل شما
  • دستمزد جراح
  • لباس فشرده و گن شما
  • کلیه ویزیت های بعدی

گاهی مشاوره اولیه شما ۱۰۰٪ رایگان است اما گاهی جراح حق ویزیت خود را در جلسه اول هم دریافت می کند.

قیمت لیپوماتیک ساق و مچ پا

در آخر

اگر از داشتن ساق پاهای سنگین، مچ پاهای درشت و لایه‌ای از چربی که ماهیچه‌ های زیر آن را پنهان می ‌کند خسته شده‌ اید، لیپوماتیک ساق و مچ پا انتخاب مناسبی برای شماست.

جراحی لیپوماتیک برای ساق پا و مچ پا یک روش ساده و کم تهاجمی است. از طرفی به دلیل این واقعیت که لیپوماتیک سلول‌های چربی را که می‌ توانند سرسختانه در برابر رژیم غذایی و ورزش مقاوم باشند، از بین ببرد؛ می‌تواند نتایج چشمگیر و طولانی‌مدتی به شما بدهد. در این مطلب تمام آنچه را که لازم بود در مورد این عمل زیبایی بدانید آورده شده است، اگر شما هم تجربه و نکته ای در این زمینه دارید می توانید آن را با ما در میان بگذارید.

برای آگاهی بیشتر ، با مشاوران ما در مطب دکتر آرش نجف بیگی تماس بگیرید. ما مشتاقانه شما را راهنمایی خواهیم کرد. همچنین می‌توانید یک جلسه مشاوره رایگان با دکتر نجف بیگی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست