دوران نقاهت بعد از لیفت سینه

دوران نقاهت بعد از لیفت سینه
جراحی زیبایی سینه

دوران نقاهت بعد از لیفت سینه معمولا یک یا دو هفته طول می‌کشد؛ هرچند مراقبت از سینه‌ها باید همیشگی باشد. با انتخاب جراح فوق تخصص و ماهر، از نتایج مناسب لیفت سینه برخوردار خواهید شد اما اگر به مراقبت‌های مهم دوران نقاهت بعد از لیفت سینه توجه نکنید ممکن است نتیجه نهایی با انتظار شما یکی نباشد. باید توجه کنید که پیش از جراحی و پس از آن، نکاتی را باید رعایت کنید تا با مشکل مواجه نشوید.

همچنین رعایت اصول بهداشتی و مصرف داروهای توصیه شده از عفونت سینه‌ها جلوگیری می‌کند و جای زخم‌ بعد از جراحی سینه نیز معمولا قابل رفع است و یا آن‌قدر کمرنگ می‌شود که به سختی دیده خواهد شد. در این میان نقش تغدیه درست، فعالیت بدنی بر اساس دستورات پزشک و سوتین طبی، به بهبود هرچه زودتر شما کمک می‌کند. در ادامه همه این موارد را باهم بررسی خواهیم کرد.

دوران نقاهت بعد از لیفت سینه و مراقبت‌های لازم

دوران نقاهت بعد از لیفت سینه معمولا یک تا دو هفته طول می‌کشد که باید مراقبت‌های لازم را در این مدت انجام دهید. در غیر این صورت ممکن است نتایج عمل شما با مشکل روبرو شود. با این وجود یک بار باهم بررسی کنیم که عمل لیفت سینه چیست و چگونه انجام می‌شود؟ سپس به مراقبت‌های بعد از عمل بپردازیم.

لیفت یا بالا کشیدن سینه یک عمل جراحی پلاستیک است که باید توسط فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی انجام شود. در این عمل سینه‌های افتاده و نوک سینه‌هایی که به پایین متمایل شده‌اند، بالا کشیده می‌شوند تا سینه‌ها فرم گرد و طبیعی پیدا کنند. همچنین هاله سینه نیز به جای اصلی خود برمی‌گردد.

لیفت سینه می‌تواند همراه با عمل کوچک کردن سینه انجام شود و یا با کمک عمل پروتز سینه، به بزرگ شدن سینه کمک کند. این نکته بستگی به شما دارد که سینه‌ها در چه وضعیتی باشد و چه انتظاری از عمل داشته باشید. همچنین مراقبت‌های بعد از عمل نیز در یک بخش عمومی و یک بخش اختصاصی قابل بررسی است. مراقبت‌های عمومی دوران نقاهت عمل لیفت سینه در این مقاله توضیح داده شده است اما مراقبت‌های اختصاصی باید با توجه به شرایط هر شخص، توسط جراح او تجویز شود.

به طور کلی در لیفت سینه یک برش کلی دور هاله سینه و همچنین برش‌های افقی و عمدی در زیر سینه زده می‌شود. سپس پوست اضافه برش می‌خورد تا سینه به سمت بالا کشیده شود. هاله و نوک سینه نیز به جای طبیعی خود منتقل می‌شوند. در پایان محل برش بخیه می‌خورد و پانسمان می‌شود.

این پانسمان‌ها معمولا به شکلی هست که نوک سینه و یا هاله سینه دیده شوند چرا که باید رنگ نوک سینه تا مدتی به طور پیوسته کنترل شود. همچنین سینه‌ها بعد از عمل با چسب‌های پهن در حالت مناسب فیکس می‌شود تا از جای خود تکان نخورد و حالت مناسب خود را حفظ کند. سوتین طبی نیز بعد از عمل به تن فرد پوشیده می‌شود تا سینه‌ها حالت مناسب خود را حفظ کنند.

اقدامات و مراقبت های قبل از عمل لیفت سینه

چه کسانی می‌توانند لیفت سینه انجام دهند؟

به طور معمول کسانی به لیفت سینه نیاز دارند که:

  • به دلیل بالا رفتن سن، بارداری و یا افزایش و سپس کاهش ناگهانی وزن، پوست سینه‌ها کشیده شده باشد و سینه‌ها به سمت پایین افتاده باشند.
  • به دلیل بزرگ بودن سینه و وزن زیاد آن‌ها، سینه‌ها به سمت پایین افتاده باشند و پوست سینه کش آمده باشد.

در هر دو دسته از این افراد، با برش پوست سینه و برداشتن پوست اضافی، سینه به سمت بالا کشیده می‌شود تا خوش فرم شود. اگر سینه‌ها بزرگتر از اندازه طبیعی باشد، ممکن است جراح پیشنهاد کند که بخش‌هایی از بافت سینه برداشته شود. اگر سینه پس از لیفت اندازه‌ای کوچکتر از خواست و انتظار شما پیدا کند، با کمک کار گذاشتن پروتز سینه و یا تزریق چربی به سینه می‌توان به آن‌ها حجم داد.

همچنین ممکن است تنها با عمل لیفت سینه، شما به حجم، اندازه و فرم دلخواه برسید و نیاز به هیچ روش کمکی نباشد. اینکه کدام روش برای شما مناسب‌تر است پس از معاینه دقیق توسط فوق تخصص جراحی پلاستیک و همچنین انجام آزمایش‌های لازم، مشخص خواهد شد. فقط باید توجه داشته باشید که:

  • باید سن شما بالای ۱۸ سال باشد
  • بهتر است بعد از آخرین بارداری لیفت سینه را انجام دهید و بعد از عمل لیفت، دیگر اقدام به بارداری نکنید.
  • وزن شما خیلی از مقدار متناسب و استاندارد بالاتر نباشد و همچنین تا ۶ ماه وزن شما ثابت مانده باشد
  • بیماری مزمنی مانند ناراحتی‌های قلبی و عروقی یا دیابت نداشته باشید.

مراقبت‌های قبل از عمل لیفت سینه

پیش از انجام عمل لیفت سینه، جراح فوق تخصص پلاستیک باید یک معاینه دقیق روی سینه‌ها و بدن شما انجام دهد. برای مثال در افرادی که زیر ۴۰ سال سن دارند، سونوگرافی و در افراد بالای ۴۰ سال نیز ماموگرافی انجام می‌شود.

پس از مشخص شدن جواب آزمایش‌های لازم در مورد شیوه انجام عمل شما تصمیم‌گیری می‌شود و انتظارات شما از عمل لیفت مشخص خواهد شد. در این بین باید به موارد زیر توجه کافی داشته باشید:

  • یک ماه پیش از انجام جراحی، مصرف هرگونه دخانیات و تنباکو مانند سیگار و قلیان و همچنین مصرف نوشیدنی‌های الکلی را باید ترک کنید. در غیر این صورت، بر نتیجه عمل شما اثر منفی خواهد داشت و دوران بهبودی شما را طولانی می‌کند.
  • در صورت داشتن بیماری خاص و یا مصرف دارو، حتما جراح خود را در جریان قرار دهید تا برای شیوه و دوز مصرف داروها، تجویز جدیدی انجام شود.
  • مصرف داروهایی مانند قرص‌های ضد انعقاد خون از جمله آسپرین، مصرف برخی داروهای ضد حساسیت، مصرف برخی ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی و … باید دو هفته پیش از جراحی قطع شود.
  • سوتین طبی یا ورزشی را با سایزی که جراح مشخص کرده، تهیه کنید و روز جراحی با خود همراه داشته باشید.
  • مدارک مورد نیاز، کارت ملی و نتایج آزمایش‌ها را با خود به همراه داشته باشید چرا که پیش از جراحی یک بار دیگر توسط پزشک بررسی خواهد شد.
  • شب قبل از جراحی حمام کنید و به ویژه سینه‌ها را بشویید. چرا که تا سه روز پس از جراحی نباید حمام بروید.
  • از شب قبل جراحی نباید غذا یا نوشیدنی و آب بخورید. صبح جراحی ناشتا باشید تا معده شما خالی بماند.
  • لباس مناسب، گشاد و دکمه دار همراه داشته باشید که بعد از عمل به سادگی قابل پوشیدن باشد.
  • حتما یک نفر همراه داشته باشید.
لیفت یا بالا کشیدن سینه یک عمل جراحی پلاستیک است

دوران نقاهت بعد از لیفت سینه چگونه است ؟

پس از به هوش آمدن به اتاق ریکاوری می‌روید. پس از نرمال شدن وضعیت عمومی بدن شما مانند ضربان قلب و میزان اکسیژن خون، به بخش عمومی منتقل می‌شوید. ممکن است جراح توصیه کند که یک شب را در بیمارستان بمانید ولی در بیشتر موارد پس از چند ساعت می‌توانید به خانه بروید.

پس از بی‌هوشی نباید چیزی بخورید، حتی آب. اما پس از انتقال به بخش، کم کم می‌توانید با خوردن آب نه خیلی سرد و همچنین نوشیدنی شیرین، شروع کنید. پس از انتقال به خانه نیز از خوردن هرگونه غذای سنگین خودداری کنید.

فرایند انتقال به خانه باید به آرامی انجام شود و نباید هیچ فشاری به سینه‌ها وارد کنید. پس از رفتن به خانه و استراحت، کم کم عوارضی را تجربه خواهید کرد که معمولا طبیعی هستند و به مرور رفع خواهند شد. تنها اگر خونریزی زیاد و غیز طبیعی داشتید، حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید. دیگر مواردی که در ادامه آمده، طبیعی است و جای نگرانی ندارد:

  • درد، ورم، کبودی، قرینه نبودن سینه‌ها و نوک آن‌ها، همگی طبیعی هستند و رفع خواهند شد.
  • برای رفع درد تنها از مسکن‌هایی که جراح تجویز کرده استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از عفونت، علاوه بر رعایت بهداشت و تمیز نگه داشتن رختخواب و لباس‌ها، آنتی بیوتیک‌های تجویز شده توسط جراح را در ساعت مشخص و به طور کامل مصرف کنید. همچنین پمادهای آنتی بیوتیک نیز معمولا تجویز می‌شود که پس از برداشتن پانسمان باید روی جای بخیه‌ها زده شود.
  • کبودی و ورم سینه‌ها با کمک کمپرس آب سرد و گرم قابل رفع شدن است. ۲ تا ۳ روز نخست با کمپرس سرد به رفع کبودی‌ها و لخته‌های خون زیر پوست کمک کنید. ۲ تا ۳ روز بعدی هم با کمپرس آب گرم، ورم را کاهش دهید.
  • دقت کنید که چون تا چند روز ممکن است حس لامسه سینه‌ها و اطراف آن به خوبی کار نکند، دمای کمپرس سرد و گرم نباید خیلی بالا یا پایین باشد؛ در غیر این صورت موجب سوختگی و آسیب به پوست شما می‌شود.
  • اگر درن یا لوله‌های تخلیه ترشحات در سینه کار گذاشته شود، هر ۲۴ ساعت باید خالی شود و معمولا بعد از دو یا سه روز همراه با پانسمان، برداشته می‌شود.
  • تا دو یا سه روز نباید حمام کنید، چرا که تماس آب با محل زخم می‌تواند موجب ورود آلودگی و عفونت شود. اما بعد از دو روز باید زیر دوش رفت تا چسب‌های پانسمان‌ها خیس شود و به سادگی برداشته شود. پس از شست و شو و ضدعفونی کردن محل زخم، باید سینه‌ها توسط جراح معاینه شود.

استراحت و ورزش در دوران نقاهت بعد از لیفت سینه

ورزش بعد از لیفت سینه دستور العمل های خاص خودش را دارد:

  • تا دو روز باید استراحت کنید. البته استراحت مطلق ممنوع است و بهتر است روزی چند ساعت راه بروید.
  • یک تا دو هفته نباید هیچ فعالیت سنگینی انجام داد؛ پس از آن می‌توانید به زندگی روزمره بازگردید.
  • در طول دو هفته از هر گونه فعالیتی که به سینه‌ها فشار وارد کند مانند رانندگی کردن که دست‌ها با سینه‌ها تماس دارد، خودداری کنید.
  • پس از دو ماه می‌توانید ورزش کردن را شروع کنید. در این مدت پیاده‌روی کردن و یا نرمش‌هایی که به سینه‌ها فشار وارد نکند، مانعی ندارد.
ورزش برای بهبود سرعتر بعد از انجام لیفت سینه

تغذیه در دوران نقاهت بعد از لیفت سینه

  • تا چند روز اول آب و مایعات زیاد بنوشید
  • غذاهای سبک و کم ادویه بخورید؛ همچنین مصرف نمک را تا جای ممکن کاهش دهید
  • ماهی، میگو، میوه و سبزی تازه را بیشتر مصرف کنید. میوه آناناس و کیوی به بهبود زودتر زخم‌ها کمک می‌کند.
  • مصرف دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی را تا چند ماه کاملا کنار بگذارید؛ پیش از بهبودی کامل زخم‌ها، رفع تورم و رسیدن به نتیجه نهایی، مصرف این موارد اصلا توصیه نمی‌شود.

بهبودی سینه‌ها و جای زخم لیفت سینه

معمولا چند ماه زمان نیاز دارد تا جای عمل بهبود پیدا کند و ورم سینه‌ها از بین برود. در این مدت ممکن است اندازه سینه‌ها متقارن نباشد یا نوک سینه‌ها حالت طبیعی نداشته باشد اما پس از چند ماه نتیجه نهایی عمل را خواهید دید. تا دو ماه باید از سوتین طبی تجویز شده به طور مرتب استفاده کنید تا سینه‌های شما به فرم و شکل دلخواه شما برسد. تنها هنگام حمام کردن سوتین طبی یا ورزشی را در بیاورید.

برطرف شدن جای زخم بسته به جنس پوست هر فرد ممکن است ۶ ماه تا یک سال زمان نیاز داشته باشد. در برخی افراد نیز یک رد باریک و کمرنگ روی پوست باقی می‌ماند. از انجایی که محل بخیه‌ها دور هاله و زیر سینه قرار دارد، به سادگی دیده نمی‌شود و از این بابت مشکلی برای  یبایی افراد ایجاد نمی‌شود. البته پومادهای ترمیمی به بهبود زودتر و بهتر جای زخم‌ها کمک می‌کند.

تاثیر عمل لیفت سینه بر بارداری و شیردهی

معمولا توصیه می‌شود عمل لیفت سینه پس از آخرین بارداری انجام شود. اگر بعد از لیفت سینه و رسیدن به فرم دلخواه، باردار شوید ممکن است سینه‌های شما کمی دچار افتادگی شود و نتیجه عمل لیفت سینه شما را خراب کند.

در مورد شیردهی بعد از جراحی لیفت سینه معمولا مشکلی وجود ندارد. اگر عمل خود را توسط یک جراح فوق تخصص زیبایی انجام داده باشید تا از تکنیک‌ها و روش‌ها درست این کار انجام شود؛ مشکلی برای شیردهی نخواهید داشت. البته در برخی موارد ممکن است میزان شیردهی کمی کاهش پیدا کند که به نوع عمل شما و شرایط سینه شما بستگی دارد. با این حال به خانم‌ها توصیه می‌شود که ۶ ماه تا یک سال پس از انجام عمل لیفت سینه اقدام به بارداری کنید.

آیا نتیجه لیفت سینه برمی‌گردد؟

اگر لیفت سینه به صورت جراحی سینه و توسط جراح پلاستیک انجام شده باشد، بسته به سن شما تا سال‌ها باقی خواهد ماند. درواقع اگر سن شما خیلی بالا رود، بر اثر فرایند پیری پوست ممکن است تا اندازه‌ای دچار افتادگی پوست شوید. با این حال برای خانم‌های زیر ۴۰ یا ۵۰ سال، این عمل تا سال‌ها فرم سینه‌ها را گرد و زیبا نگاه خواهد داشت و نباید نگران برگشت آن بود.

البته مراقبت از سینه مانند خودداری از آفتاب گرفتن طولانی و یا فشار وارد کردن به سینه‌ها و همچنین کنترل وزن و جلوگیری از چاق شدن، همگی در حفظ نتایج عمل لیفت سینه موثر است.

برخی افراد برای لیفت سینه از روش‌هایی مانند لیفت با نخ استفاده می‌کنند. نتایج این روش‌ها ماندگار نیست و بعد از چند ماه تا چند سال، سینه‌ها به حالت اول خود برمی‌گردند. بسته به اینکه حجم و سنگینی سینه چقدر باشد، نتایج لیفت با نخ متفاوت خواهد بود. با این حال نتایج ماندگاری نخواهد داشت و پوست اضافه در سینه همچنان باقی می‌ماند.

برای آگاهی بیشتر ، با مشاوران ما در مطب دکتر آرش نجف بیگی تماس بگیرید. ما مشتاقانه شما را راهنمایی خواهیم کرد. همچنین می‌توانید یک جلسه مشاوره رایگان با دکتر نجف بیگی داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست